Gerard over het afscheid van Karin: "Alles wat we vroegen, werd meteen geregeld"

Op de avond dat Karin Smits overleed, heeft zij zelf aan uitvaartverzorger Anouk Gorter kunnen uitleggen hoe ze haar afscheid voor zich zag, in het bijzijn van haar man Gerard en haar dochters Sabine en Manon. “We wilden graag dat alles precies zo zou gaan zoals zij dat wenste. Dat is helemaal gelukt.”

Iemand die altijd voor een ander klaar stond, behulpzaam en attent: dat was Karin ten voeten uit. Maar ook iemand die graag de touwtjes in handen had, zelfs toen ze ziek werd. “Hoewel mijn moeder erg optimistisch was, heeft ze vaak gevoeld dat zij niet het geluk van genezing zou hebben,” herinnert Manon zich. “Op het moment dat ze niet meer kon werken en thuis kwam te zitten, begon ze daarom dingen op te schrijven. Onder meer wat ze wel en niet zou willen bij haar afscheid.” 

Aanvankelijk hield Karin deze notities voor zichzelf. “Het was geen gespreksonderwerp thuis”, beaamt Sabine. “Vooral ook omdat we positief wilden blijven en dan ga je niet vragen: ‘Goh mam, hoe wil je je uitvaart hebben?’” 

“Waarschijnlijk wilde ze ons daar ook nog niet mee belasten”, denkt Manon hardop. “Maar ik heb wel eens aangegeven dat ik het fijn zou vinden om haar wensen te lezen en dat mocht dan ook, daar was ze dan heel open in. Ik wilde dat vooral omdat ik haar dan kon vragen wat ze precies bedoelde als iets niet helemaal duidelijk was.”

Alles wat we vroegen, werd meteen geregeld.

Alles bespreken
Helaas liet Karins gevoel haar niet in de steek. Na een periode waarin haar gezondheid geleidelijk aan minder werd, ging deze ineens heel snel achteruit. “We zaten in het ziekenhuis met z’n allen bij elkaar, samen met Karins moeder, Sabines vriend en een neef van Karin, van wie ze ook graag afscheid wilde nemen”, blikt Gerard terug. 

“We beseften toen dat we heel binnenkort met een uitvaartverzorger te maken zouden krijgen. Maar we wilden niet dat we ons op dat moment nog moesten afvragen hoe Karin haar opgeschreven uitvaartwensen bedoelde. Daarom besloten we samen om nu alvast een uitvaartondernemer te bellen en alles te bespreken. Karins neef had goede ervaringen met iemand van Monuta en hij stelde voor om haar te bellen. Maar het was kort dag en helaas kon zij niet. Zij beloofde een collega te sturen en binnen een uur stond Anouk bij ons in de kamer. Een jonge meid, een beetje in de leeftijd van mijn dochters. Eerst dachten we nog: ‘We hadden misschien liever iemand met wat meer ervaring gehad.’ Maar ze ging zitten en het was allemaal meteen super. Niets was te veel, alles was bespreekbaar en wat we vroegen werd gelijk geregeld.” 

Draaiboek
Zo had Karin aan haar dochters gevraagd of zij haar na haar dood wilden aankleden en opmaken. Dat bleek geen probleem. Ook wilde Karin liever geen bloemen bij haar uitvaart. In plaats daarvan vond ze het fijn als mensen een donatie zouden doen aan Kika. “Maar ja, hoe zet je zoiets op een kaart”, vroeg het gezin zich af. “Anouk kwam toen op het idee om bij de uitvaart een collectebus neer te zetten en dit op de kaart aan te kondigen. Een prima idee natuurlijk”, aldus Gerard. 

Ook wilde Karin liever geen bloemen bij haar uitvaart. In plaats daarvan vond ze het fijn als mensen een donatie zouden doen aan Kika.

Manon bedacht op het allerlaatste moment dat het misschien fijn zou zijn als nabestaanden mooie foto’s of andere herinneringen aan het gezin zouden opsturen. “Daar konden we dan misschien een boekje van maken”, legt ze uit. “Anouk stelde voor om briefjes te maken die ze bij het condoleanceboek kon leggen en ronddelen, met een uitleg en ons e-mailadres erop. Binnen een dag had ze dat geregeld.” 

Manon merkte in de aanloop naar de uitvaart bovendien dat ze behoefte had aan grip op het programma. “Anouk heeft toen een draaiboek voor me gemaakt, dat gaf rust in mijn hoofd. Zij dacht echt in oplossingen en mogelijkheden.”

Persoonlijk
Hoewel het contact met Anouk formeel begon, werd dit al snel vriendschappelijker. “Dat heeft er volgens mij ook aan bijgedragen dat de uitvaart heel persoonlijk voelde”, vertelt Gerard. “Ze wilde bijvoorbeeld weten wat het verhaal was achter de liedjes die Karin had uitgezocht en vertelde daarover tijdens de dienst, voordat ze gespeeld werden. Bijvoorbeeld dat dit het liedje was dat we altijd draaiden in de auto als we met het gezin op vakantie gingen. Dat hadden wij niet eerder meegemaakt op een andere uitvaart.” 

In de korte tijd dat Anouk bij het gezin betrokken was, is zij veel voor hen gaan betekenen. “We misten haar na de uitvaart gewoon een beetje”, grinnikt Manon. “Daarom vind ik het heel mooi dat mijn moeder haar nog gezien heeft en andersom. Zij heeft ervoor gezorgd dat haar afscheid precies zo is gelopen zoals zij wilde en dat we daar met een goed gevoel op kunnen terugkijken.”

 

Volledig ontzorgen

Een bijzonder afscheid. Veel mensen kunnen zich er weinig bij voorstellen. Maar je kunt je er wel op voorbereiden. Karin en Gerard hebben zich samen met hun dochters voorbereid op het afscheid, door vooraf de uitvaartwensen van Karin te bespreken. 

Maar dat is helaas niet iedereen gegund. Soms komt een overlijden onverwacht. Ook dan staan onze uitvaartverzorgers voor je klaar en kunnen zij jou bijstaan om een bijzonder afscheid te realiseren. Op monuta.nl/voorbereiden kun je lezen op welke manieren Monuta jou kan ontzorgen.

Terug naar overzicht