De financieel adviseur: het nieuwe vertrouwensinstituut!

Tijdens het laatste SEH lentecongres in Nieuwegein was ik getuige van een interessant pleidooi van oud-politicus Jan Terlouw. Zijn verhaal sloot aan bij een eerder tv-optreden bij De Wereld Draait Door, waarin hij pleitte voor het zogenaamde ‘touwtje uit de brievenbus’. Na het wegvallen van vertrouwensinstituten als kerk en bank zouden mensen weer snakken naar een baken van vertrouwen. Kan het een rol zijn die is weggelegd voor onze sector? De financieel adviseur als het vertrouwensinstituut van de toekomst? Ik denk van wel! 

Veel mensen verlangen naar de goede oude tijd van touwtjes uit de brievenbus. Toen voordeuren nog niet op slot hoefden. En de achterdeur op een kier. Maar tijden veranderen. En het klinkt misschien als een open deur – om maar in die terminologie te blijven –, maar de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Meer dan ooit halen mensen hun informatie op van het wereldwijde web. Voor financieel adviseurs lijkt dat een bedreiging. Maar wie verder kijkt, ziet hier eigenlijk juist een kans.

Immers, in een wereld waarin er steeds meer gegevens voor handen zijn en waar we overladen worden met een stortvloed aan data en informatie, neemt ook de behoefte aan uitleg toe. Is dit wel echt van toepassing op mij, vraagt de klant zich af. Wat zijn de gevolgen? En kan ik hier wat mee? Te midden van die brei aan data en mogelijkheden, wijst de financieel adviseur de weg.

Daarnaast: het is voor niemand prettig om eindeloos door gegevens te moeten spitten. Niet voor de klant, maar ook niet voor een financieel adviseur. Hoe handig is het niet als u dit onderdeel van uw werk kunt automatiseren. Gebruik het in uw voordeel en zorg ervoor dat je de tijd van uitzoeken en vergelijken kunt verkorten. Op die manier blijft er meer tijd over voor een persoonlijk en passend advies.

Het is nu eenmaal een gegeven dat mensen – bewust of onbewust – de behoefte hebben aan persoonlijk contact. Ze willen weten: wie is het gezicht achter dit advies? Leeft diegene met mij mee? Zeker bij uitvaartverzekeringen kan er nogal eens emotie om de hoek komen kijken. Juist in een samenleving die digitaliseert, hebben mensen meer dan ooit behoefte aan persoonlijk contact. Het gevoel dat iemand ze begrijpt, en weet wat voor hen belangrijk is en wat niet.

De klant zoekt iemand die hij volledig kan vertrouwen. Een adviseur die het beste met hem voorheeft als persoon, en niet met het product. Mensen hebben behoefte om terug te kunnen vallen op een baken van vertrouwen. Kortom, op jou als financieel adviseur! Misschien nu wel meer dan ooit.

Wilt u reageren op deze blog? E-mail dan naar rvdwal@monuta.nl