Praten over uitvaartwensen

Rood en geel zijn mijn favoriete kleuren. Niet omdat ze me nou zo goed staan, maar omdat ze horen bij de voetbalclub waar ik groot fan van ben: Go Ahead Eagles. Daarom krijg ik weleens de vraag of ik mijn uitvaart straks ook wil laten uitvoeren in de GAE-kleuren – want dat kan tegenwoordig. Ik weet het nog niet. Maar wat ik wel zeker weet, is dat ik een uitvaart wil die bij mij past. En dat – zo blijkt uit recent onderzoek van Monuta  – is ook de wens van tweederde van alle Nederlanders.

Dát we het belangrijk vinden dat een uitvaart bij ons past, blijkt ook uit het feit dat maar liefst vier op de vijf Nederlanders van 45 jaar en ouder weleens met vrienden, familie of gezin praat over hun uitvaartwensen. Vaak is dat na emotionele triggers, zoals het horen van een mooi lied of het zien van een aangrijpende film. Ook het overlijden van een bekende – en uiteraard het afsluiten van een uitvaartverzekering – is vaak een aanleiding. Kennelijk is praten over uitvaartwensen een minder groot taboe aan het worden in ons land.

De adviseur als vertrouwenspersoon
Daar zie ik dan ook zeker kansen voor de financieel adviseur als intermediair. Want hoewel op dit moment slechts een op de vijf mensen de eigen wensen daadwerkelijk ook vastlegt – zo vertelt datzelfde onderzoek – is de wéns om alles vast te leggen er wel. Immers, de zekerheid dat je geliefden zich over uw wensen geen zorgen hoeven te maken, geeft rust. Voor veel mensen is het vastleggen van de uitvaartwensen dan ook een daad van liefde. En daar kan de financieel adviseur een belangrijke rol in spelen. Klanten zien een financieel adviseur vaak als een vertrouwenspersoon. Hij kent de klant goed, maar heeft tegelijkertijd voldoende emotionele afstand om persoonlijke zaken te bespreken.

Maak gebruik van elkaars expertise 
Overigens sprak ik laatst een financieel adviseur die vertelde dat hij het soms lastig vindt dat er tegenwoordig zo veel mogelijkheden zijn om uit te kiezen. Hij heeft daarvoor zelf inmiddels de ideale oplossing gevonden: hij voert samen met een Monuta uitvaartverzorger het gesprek met de klant. Zo maken ze gebruik van elkaars expertise: de uitvaartverzorger heeft de kennis over de mogelijkheden en wensen, weet wat er allemaal kan, en de adviseur brengt de kosten in kaart en kan een passend advies geven.

Online module als toegevoegde waarde
Iets soortgelijks kan ook met de online module ‘Uitvaartadvies op afstand’ van Monuta. In deze module doorlopen de adviseur en de klant, ieder vanaf een eigen plek, een aantal stappen om zo samen tot een passend plaatje te komen. En dat kan natuurlijk ook op het moment dat een klant langskomt op het kantoor van de financieel adviseur, zelf vind ik dat wel een mooie toegevoegde waarde tijdens een persoonlijk gesprek. Zo kunnen via de module de risico’s en de mogelijkheden worden besproken en uitvaartwensen direct worden vastgelegd. Met een goed, persoonlijk advies als resultaat. Iets waar – met alle keuzes die er tegenwoordig zijn – misschien wel meer behoefte aan is dan ooit.  

Wilt u reageren op deze blog e-mail dan naar rvdwal@monuta.nl