Overslaan en naar de inhoud gaan
Welke uitvaartverzekering bij mij past?

Met de uitvaartkostenmeter berekent u eenvoudig de kosten van uw uitvaart naar uw wensen. Aan de hand van deze uitkomst kunt u de hoogte van het verzekerde bedrag bepalen.

Wanneer u voor een uitvaartverzekering van Monuta kiest, bestaat de verzekering uit twee delen: de volledige ondersteuning van een Monuta uitvaartverzorger en een vrij te besteden bedrag. Een Monuta uitvaartverzorger staat voor uw nabestaanden klaar als u komt te overlijden. Deze zorgt ervoor dat alles rondom de uitvaart geregeld wordt. 

Het vrij te besteden bedrag kunnen uw nabestaanden gebruiken om de wensen van de uitvaart mogelijk te maken.

Is er een minimumleeftijd en een maximumleeftijd voor een uitvaartverzekering?

De minimale leeftijd om een verzekering af te sluiten is 18 jaar. Kinderen tot 18 jaar kunnen gratis worden meeverzekerd op de polis van hun ouders. 

U kunt een verzekering afsluiten tot uw 75ste levensjaar. Maar ook als u ouder bent, kunt u bij ons terecht voor het financieel regelen van uw uitvaart. U kunt namelijk met het Monuta Uitvaartfonds een bedrag opbouwen voor uw uitvaart. Het Monuta Uitvaartfonds is een product van Monuta Voorzieningsfonds N.V.

Heb ik nog bedenktijd als ik net een verzekering bij jullie heb afgesloten?

Na het afsluiten van uw nieuwe verzekering heeft u na ontvangst van uw nieuwe polis 30 dagen bedenktijd. Wanneer u akkoord gaat met u nieuwe verzekering hoeft u niets te doen. Wanneer u afziet van de aangevraagde polis, dan kunt u deze binnen 30 dagen retour sturen naar Monuta. Graag horen wij dan ook van u wat de reden is van de annulering.

Twijfelt u of uw nieuwe verzekering bij u past of wilt u weten welke andere mogelijkheden er voor u zijn? Wij nemen uw wensen graag telefonisch met u door. U kunt ons hiervoor bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag  bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.

Wat houdt medische acceptatie in?

Met onze uitvaartverzekeringen proberen wij iedereen een mogelijkheid te bieden om de kosten van een uitvaart straks te kunnen betalen. In veel gevallen kunnen we mensen hiermee een passende oplossing bieden. Helaas lukt dat in sommige gevallen niet.

Bij het afsluiten van een verzekering vragen we naar uw gezondheid en/of de gezondheid van de personen waarvoor u de verzekering afsluit. Uit uw antwoorden kan dan blijken dat er sprake is of is geweest van een ziekte, aandoening of klachten waardoor het risico op vervroegd overlijden groter is. 

U vult online de antwoorden op de gezondheidsvragen in. Wij hebben de vragenlijst volledig gedigitaliseerd, waardoor het u slechts enkele minuten kost om de vragen te beantwoorden. Hierna leest u direct of we u kunnen verzekeren. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het heel vervelend is als wij beslissen dat er voor u een hogere premie geldt of dat we geen uitvaartverzekering afsluiten. 

Wij begrijpen dat dit vragen op kan roepen. Omdat elke situatie persoonlijk is, kunt u het beste contact met ons opnemen als u vragen heeft. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92.

U bent wettelijk verplicht de gezondheidsvragen naar waarheid in te vullen. Als u vragen onjuist beantwoord of gegevens verzwijgt, dan is het mogelijk dat wij bij uw overlijden niet of minder uitkeren.

Hoe wordt er om gegaan met mijn medische gegevens als ik een verzekering aanvraag?

Voor het afsluiten van een uitvaartverzekering stellen wij u vragen over uw gezondheid. De medische gegevens die u aan ons verstrekt worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. Alle medewerkers die betrokken zijn bij uw medische beoordeling hebben een geheimhoudingsplicht. Uw antwoorden worden in een apart systeem bewaard, waardoor alleen medewerkers met medische bevoegdheden deze kunnen inzien. Wanneer wij uw antwoorden niet meer nodig hebben, worden deze verwijderd.

Zijn er alternatieven wanneer ik medisch gezien geen uitvaartverzekering kan aanvragen?

Met onze uitvaartverzekeringen proberen wij iedereen een mogelijkheid te bieden om de kosten van een uitvaart straks te kunnen betalen. In veel gevallen kunnen we mensen hiermee een passende oplossing bieden. Helaas lukt dat in sommige gevallen niet.

Om u toch van dienst te zijn, kunt u in alle gevallen gebruik maken van het Monuta Uitvaartfonds. Hiermee bouwt u een geldbedrag op waarmee uw nabestaanden straks de kosten van uw uitvaart kunnen betalen. U ontvangt een vaste rente over uw storting(en). 

Is de uitvaartverzekering ook geschikt voor een uitvaart in het buitenland?

Ja, wanneer u wilt dat de uitvaart in het buitenland plaatsvindt, dan kunt u kiezen voor de Monuta Uitvaartverzekering natura. Uw nabestaanden krijgen dan een geldbedrag op basis van declaraties uitgekeerd, waarmee zij de kosten van de uitvaart kunnen betalen. De volledige ondersteuning van een Monuta uitvaartverzorger kunnen uw nabestaanden gebruiken voor alle verplichte diensten die de uitvaartverzorger in Nederland moet uitvoeren. 

De eisen die gelden bij een uitvaart in het buitenland verschillen per land. Afhankelijk van het vervoer is een transportkist noodzakelijk en zijn er extra documenten nodig die gelegaliseerd moeten worden. Daarnaast verschillen ook de kosten van repatriëring naar het buitenland per land. Dit heeft invloed op het bedrag dat overblijft voor de uitvaart. Het overbrengen van een overledene naar België kost gemiddeld zo’n € 1.700 euro. Maar een repatriëring naar Brazilië kan oplopen tot zo’n € 12.000 euro. Houd hier rekening mee bij het afsluiten van de verzekering. Op onze pagina over repatriëring leest u meer over een uitvaart in het buitenland. 

Wat zijn distributiekosten?

Als u een uitvaartverzekering afsluit, betaalt u per verzekerde een bedrag aan distributiekosten. Dit bedrag wordt verdeeld over de looptijd van de premiebetaling. Distributiekosten zijn kosten voor personeel en automatisering. Met dit bedrag zorgen wij er onder andere voor dat uw polis wordt opgemaakt en dat u deze op tijd ontvangt. Wij noemen de premie altijd inclusief distributiekosten. In het dienstverleningsdocument vindt u meer informatie, onder andere over de hoogte van het bedrag dat wij aan distributiekosten berekenen.

Ben ik direct verzekerd?

Wanneer u de uitvaartverzekering heeft aangevraagd, bent u direct vanaf ingangsdatum en de eerste premiebetaling verzekerd. Als u de verzekering online afsluit, dan gaat de verzekering zo snel mogelijk in. Wilt u liever een ingangsdatum die verder in de toekomst ligt? Neem dan telefonisch contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.