Reactietermijnen Monuta

Als u contact met ons opneemt, wilt u natuurlijk zo snel mogelijk antwoord van ons. Om ervoor te zorgen dat we op elke vraag of aanvraag goed kunnen reageren, hebben wij voor elk onderwerp een reactietermijn ingesteld. Hieronder vindt u deze reactietermijnen, zodat u precies weet wat u van ons mag verwachten.

Reactietermijn vragen

Reactietermijn telefonie : als u ons belt streven wij ernaar om binnen 30 seconden de telefoon op te nemen. Dat lukt ons in ieder geval bij 80 procent van de telefoontjes die binnenkomen. Soms is het onverwachts druk en duurt het wat langer, maar de maximale wachttijd is 5 minuten. U krijgt dan de mogelijkheid om een boodschap in te spreken. Wij bellen u dan terug tijdens het dagdeel dat u zelf kunt aangeven. Meestal kunnen wij direct antwoord geven op uw vraag, maar het kan voorkomen dat dit niet lukt. In dat geval bellen wij u uiterlijk na 5 werkdagen terug, dan wel sturen wij u uiterlijk na 5 werkdagen antwoord op uw vraag.

Als u belt met ons Klant Contact Center via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92, dan hoort u eerst een welkomstboodschap:

Welkom bij Monuta. Dit gesprek wordt mogelijk opgenomen voor interne kwaliteitscontrole of als bewijs bij het afsluiten van een verzekering. Om u sneller en beter van dienst te kunnen zijn verzoeken wij u een keuze te maken uit de volgende mogelijkheden:
Toets 1, indien u belt voor een bestaande verzekering
Toets 2, indien u belt met een vraag over een premiebetaling
Toets 3, indien u belt voor een nieuwe verzekering
Toets 4, indien u belt voor een vraag die niet over een verzekering of premiebetaling gaat

Na een wachttijd van vijf minuten bieden wij u de mogelijkheid om teruggebeld te worden:

U wacht al enige tijd, wilt u een medewerker spreken blijft u aan de lijn. Wilt u teruggebeld worden, toets dan een 1.
Spreek na de toon uw naam, telefoonnummer, postcode en huisnummer in en geef aan op welk dagdeel u teruggebeld wilt worden. Onze openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds. Sluit uw bericht af met een hekje.

Reactietermijn post: als u ons een vraag per brief stelt sturen wij u uiterlijk 5 werkdagen later het antwoord op uw vraag.
Reactietermijn e-mail: als u ons een vraag per mail stelt sturen wij u uiterlijk 5 werkdagen later het antwoord op uw vraag.
Reactietermijn social media:  u kunt ons via social media (Facebook, Twitter) iedere werkdag bereiken tussen 8.00 en 21.00 uur. U ontvangt dan binnen een uur een reactie.

Reactietermijn aanvragen

Reactietermijn aanvraag via een medewerker van Monuta of uw tussenpersoon
Een digitale aanvraag : 

Als u via uw adviseur (zowel in een persoonlijk gesprek als telefonisch) een verzekering bij ons aanvraagt dan houden wij uw adviseur op de hoogte van de voortgang van de behandeling van uw aanvraag. 
Wij behandelen uw aanvraag binnen één werkdag nadat wij deze ontvangen hebben via uw adviseur. Daarna ontvangt u van ons de polis. 
Een aanvraag op papier: 
Als een adviseur voor u een verzekering aanvraagt via een papieren aanvraagformulier, behandelen wij uw aanvraag uiterlijk na 10 werkdagen en hierna sturen wij u de polis toe. Als u bij de gezondheidsvragen een of beide vragen met ‘ja' heeft beantwoord, dan kan het zijn dat de aanvraag moet worden bekeken door een medisch acceptant of een specialist. Als dit langer dan 10 werkdagen duurt, ontvangt u hierover bericht.
Reactietermijn aanvraag opgave premievrije waarde of afkoopwaarde van uw polis: 
Wij behandelen uw verzoek uiterlijk 10 werkdagen na ontvangst en sturen u dan de schriftelijke opgave toe.

Reactietermijn wijzigingen

Reactietermijn wijzigen verzekering: Wij behandelen uw wijzigingsverzoek uiterlijk 10 werkdagen na ontvangst van uw verzoek. Hierna sturen wij u de aangepaste of nieuwe polis toe.

Reactietermijn verzoek tot uitkering (claimafhandeling)

Reactietermijn verzoek tot uitkering (claimafhandeling):  Wij behandelen uw aanvraag uiterlijk 10 werkdagen na ontvangst van uw verzoek. U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.  Mocht het uitkeringsverzoek via een andere uitvaartonderneming bij ons binnenkomen, dan verloopt de communicatie via deze onderneming. De bevestiging van uitbetaling ontvangt u wel rechtstreeks van Monuta.  Heeft in inhoudelijke vragen over een uitkering? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt onze medewerkers van de afdeling Uitkering bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 via telefoonnummer (055) 539 12 00 (lokaal tarief).

Reactietermijn klachten

Reactietermijn klachten: Wij reageren inhoudelijk uiterlijk 10 werkdagen na ontvangst van uw klacht.