Kevin over Monuta

Kevin medewerker Monuta

Nabestaanden bellen vaak net na het overlijden van een dierbare. Het is bijzonder dat ik hen in dit eerste contact kan bijstaan.

Kevin werkt inmiddels een jaar bij het Service Center Uitvaarten (SCU) van Monuta. Hij vond hier een uitdagende werkplek. De afdeling is de spin in het web van Monuta Uitvaartzorg. Het SCU is 24/7  bereikbaar voor nabestaanden. De medewerkers hebben vaak het eerste contact met nabestaanden, nemen telefoontjes aan voor uitvaartverzorgers en beantwoorden vragen van nabestaanden.

Ik wilde in mijn baan graag het zakelijke en menselijke combineren.

Zorgzaam omgaan met nabestaanden
“Ik wilde in mijn baan graag het zakelijke en menselijke combineren. Dit vond ik bij Monuta. Ik ben altijd in contact met mensen en stel mezelf continu de vraag hoe ik hen het beste kan helpen. Door echt goed te luisteren en het belang van de klant voorop te stellen, kunnen nabestaanden het gesprek met een goed gevoel afsluiten. Dat is waar het voor mij om gaat.”

Veelzijdig werk
“Geen enkel telefoongesprek is hetzelfde. Dit maakt mijn werk heel veelzijdig. Naast het beantwoorden van de telefoon, ben ik verantwoordelijk voor het bijhouden van alle protocollen en regel ik zaken voor repatriëringen, dus het overbrengen van overledenen naar het land van herkomst. We werken ook in de nachten, zodat nabestaanden altijd meteen bij iemand terecht kunnen als zij vragen hebben. ’s Nachts nemen wij ook de telefoon aan voor de uitvaartverzorgers.”

Emotioneel
“Om hier te kunnen werken, is het belangrijk dat je je kunt inleven in andere mensen. Dat je respect hebt voor iedereen en goed kunt luisteren naar wat de klant vertelt. Je moet ook goed met emoties om kunnen gaan. Soms vertellen mensen zo’n indrukwekkend verhaal, dat ik het wel even moeilijk heb. Toch zorgt de telefoon er ook voor dat je emotioneel afstand kunt houden. Ik vind het heel dankbaar en bijzonder werk om te doen. Zo bellen nabestaanden vaak net na het overlijden van een dierbare en het is bijzonder dat ik hen in dit eerste contact kan bijstaan. Dan verdienen nabestaanden alleen het beste en daar draag ik graag aan bij.”