Rouwen tijdens de feestdagen - 7 tips

Een onmogelijke combinatie: het dragen van verdriet en allerlei georganiseerde festiviteiten om je heen... Voor een rouwende zijn feestdagen een mijnenveld. Vol met prikkels die het verdriet kunnen uitlokken en het gemis kunnen benadrukken. Bijvoorbeeld dat speciale kersnummer dat je op de radio hoort. Of iemand die zegt ”prettige feestdagen”’ terwijl je het liefst een winterslaap houdt tot 2 januari.

Hierbij mijn tips om rouw ruimte te geven tijdens de feestdagen:

Tip 1 Maak ruimte voor het herinneren van je dierbare.

Door een kaarsje aan te  steken, het graf te bezoeken, herinneringen te delen, zijn/haar favoriete gerechten te koken, een toast uit te brengen.

Tip 2 Denk van tevoren na over wat je wel of niet wilt met de feestdagen.

Plannen is moeilijk als je rouwt, maar in dit geval wel van belang. Met wie wil je de dag doorbrengen, wat doe je met tradities? Je kunt vooraf overleggen met betrokkenen. Betrekt hierbij ook kinderen. Als jij weet wat je wilt, word je ook niet verleid dingen te doen die je eigenlijk te moeilijk vindt.

Tip 3 Voor degene die verdriet draagt, is het belangrijk om te delen.

De mensen om jou heen kunnen helaas niet ruiken waar je behoefte aan hebt, wat je prettig vindt. Zij kunnen enkel gissen en jou liefdevol bijstaan. Verstop je verdriet dan ook niet! Verdriet een plek geven doe je alleen, maar de mensen om jou heen kunnen je wel bijstaan, troost bieden en bemoediging geven. Geef aan dat je zoveel gemis voelt en je zult de warmte van de liefde die om jou heen is kunnen opnemen.

Tip 4 Zie je er tegenop om kerstinkopen te doen?

Vraag dan of iemand je kan helpen. De mensen om je heen willen je vaak heel graag helpen, maar weten niet hoe. Dit is een concrete (hulp)vraag waar je vrienden en familie iets mee kan. Zie je de kerstinkopen helemaal niet zitten? Kijk of je de moed kunt verzamelen iets online te bestellen of geef anders eerlijk aan dat je deze kerst niet actief deelneemt, maar “passief” meeleeft.

Tip 5 Verlies jezelf niet in overdaad. 

Cadeaus kopen, geld uitgeven, veel drinken of eten zorgt er helaas niet voor dat het gemis wordt opgevuld. Sterker nog; het gapende gat van verdriet wordt na die korte afleiding alleen maar duidelijker en beter voelbaar. Vraag als je gaat winkelen iemand mee, drink niet alleen, en leid jezelf af door buiten een rondje te lopen, iemand te bellen, kaarsen aan te steken, de kast op te ruimen, een cake te bakken enz. 

Tip 6 Voel je niet schuldig over de beslissingen die je neemt.

Doe wat goed voor jou voelt. wil je geen kerstkaarten sturen, doe het niet. Wil je geen kerstboom, doe het niet. En andersom ook: wil je wel een kerstboom en je huis versieren, doe het dan vooral wel! Luister naar jezelf en niet naar wat anderen vinden dat je zou moeten doen.

Tip 7 Wees lief voor jezelf.

Voorkom dat je gaat zitten in schuldgevoel of spijt. De persoon van wie je zoveel houdt, is er niet meer. Wat had je nog tegen hem/ haar willen zeggen? Wat wil je hem/ haar meegeven? Wat had je nog nodig van die persoon? Zorg er voor dat degenen die nu nog om je heen staan, weten hoe belangrijk ze voor je zijn. Deel hetgeen (of stukjes van) je niet hebt kunnen delen met degene van wie je afscheid hebt moeten nemen, met je vrienden en familie. Het zal troost bieden.

Reactie toevoegen