Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Hand wijst met pen naar folder

Blog: Geen woorden
maar daden

 

Koffie met tompoezen. En dan later thuis nog een mokkataartje. Want die vond hij altijd zo lekker. En geen stijve kleding, gewoon in je kloffie zoals je bent. We kiezen dan straks een strakke, moderne mooie grafsteen. In zijn eigen stijl. Ik weet zeker dat hij dat had gewild. Toch …? Of denk je dat hij toch liever gecremeerd wordt …? Ik weet het niet meer hoor.

Je komt natuurlijk een heel eind, als je gedwongen na moet denken over wat je geliefde voor een uitvaart zou willen. Maar het blijft verrekte lastig over dit soort vragen na te denken. Op een moment dat je hoofd overloopt en maar ruimte heeft voor een ding: verdriet. Laat staan dat je in hele korte tijd allerlei keuzes moet maken. Keuzes die je maar een keer kunt maken.

Hoe fijn is het als de meeste keuzes al voor je gemaakt zijn?
Gelukkig zijn wij Nederlanders daar steeds beter in. Maar liefst vier op de vijf Nederlanders van 45 jaar en ouder praat weleens met vrienden, familie of het gezin over hun uitvaartwensen. Ook beseffen de meeste mensen hoe fijn het is voor de nabestaanden als je dit vastlegt. ‘Dat geeft rust.’ ‘Ik wil niet dat ze extra zorgen hebben.’ ‘Ik wil het goed geregeld hebben voor mijn nabestaanden.’ Een daad van liefde.

Geen woorden maar daden
Praten doen we wel dus, maar in actie komen? Dat valt helaas nog vies tegen. Op dit moment legt slechts een op de vijf mensen de eigen wensen daadwerkelijk vast. Daar valt dus nog wel wat winst te halen. En daar komt de financieel adviseur om te hoek. Jij dus! Jij kunt hierin namelijk een belangrijke rol spelen.

Jij bent de aangewezen persoon om de klant te helpen
Klanten zien een financieel adviseur vaak als een vertrouwenspersoon.Jij kent de klant goed en je hebt tegelijkertijd voldoende emotionele afstand om persoonlijke zaken te bespreken. Daarnaast heb je alle kennis in huis. Of je weet waar je deze kennis kunt vinden. Daar rekent de klant op.

Afbeelding
Adviseur achter laptop

Tip: gebruik elkaars kennis
Voer eens samen met een uitvaartverzorger van Monuta het gesprek met de klant. Zo gebruik je elkaars expertise: de uitvaartverzorger weet wat er allemaal kan, jij brengt de kosten in kaart. Met als resultaat? Een compleet, persoonlijk advies waar de klant echt wat aan heeft. Iets waar meer behoefte aan is dan ooit. 

Jij helpt je klant graag op weg.

Berekenhiersamen met je klant de uitvaartkosten.

Wij helpen jou graag alvast een beetje op weg. Deze adviezen kun je altijd geven:

  • Basiskosten? Die heb je altijd.
  • Begraven of cremeren? Een van de grootste verschillen in kosten.
  • Soort kist? Er is meer keuze dan de klant misschien denkt.
  • Eigen dragers? Persoonlijk én gratis.

Reageren op dit blog? Ruud van der Wal gaat graag met jou in gesprek.
E-mail naar rvdwal@monuta.nl.