Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Uitvaart regelen

Uitvaartadvies: een koopje!

Regelmatig verwelkomen wij bij Monuta nieuwe medewerkers met cake en een korte presentatie. Nu is de cake helaas komen te vervallen, alles gaat immers via Teams. Maar de uitleg over ontwikkelingen in de uitvaartbranche, de uitvaartverzekeringsmarkt en het werk van financieel adviseurs is gebleven. Met name dat laatste leidt steevast tot verbaasde reacties.

Tijdens de presentatie – voor medewerkers van jong tot oud en door alle afdelingen heen – leggen we uit wat een financieel adviseur allemaal doet om tot een passend uitvaartadvies te komen. En wat dat de klant kost (in veel gevallen € 75). Men is dan vaak positief verrast. Een koopje, zo krijgen we regelmatig te horen. 

Afbeelding
uvv-vrouw

En inderdaad, als je gaat inventariseren hoeveel werk een adviseur uiteindelijk verricht, dan is dat niet mis. In ieder geval is het meer dan nieuwe Monuta medewerkers, en dus ook de meeste verzekeringsklanten, aanvankelijk denken. 

Om maar even een dwarsdoorsnee te noemen, denk aan het:

  • inventariseren van uitvaartwensen 
  • inschatten van de bijbehorende kosten
  • doornemen van eventuele oude polissen 
  • geven van uitleg over producten
  • bespreken van oplossingen 
  • vastleggen van een adviesdocument
  • indienen van een aanvraag

En dan hebben we het nog niet eens over de ‘verborgen’ kosten (en soms zweetdruppels) voor het op peil houden van vakkennis of het doen van een WFT Vermogen examen.

Vanuit Monuta ondersteunen we bij dit hele traject natuurlijk zoveel mogelijk met verschillende middelen. Denk aan uitvaartkostenmeters of een premieberekeningstool voor de telefoon. Alles om zo efficiënt en snel mogelijk tot een passend advies te kunnen komen en jou als adviseur tijd te besparen. 

Maar feit blijft dat die € 75 of € 100 een relatief kleine investering is, voor veel werk. Een koopje, als je ook bedenkt welke rust het geeft als nabestaanden niet worden opgezadeld met onverwachte, hoge kosten. Mijn advies is dan ook: leg je klanten helder en duidelijk uit wat ze voor hun geld aan dienstverlening ontvangen. Geef inzicht in je werkzaamheden. Je klanten zullen die openheid waarderen en vast en zeker bereid zijn daar voor te betalen. 

Wilt u reageren op deze blog? E-mail dan naar rvdwal@monuta.nl