Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Header met platen

Dienstverlenings
document Monuta

Welkom bij Monuta! Wij maken een afscheid met een goed gevoel mogelijk, voor iedereen. Dat doen we door te luisteren naar uw wensen, maar ook door deze wensen financieel mogelijk te maken met onder andere de juiste uitvaartverzekering. U kunt een Monuta uitvaartverzekering via een zelfstandige assurantieadviseur of direct bij Monuta afsluiten.

Wat is het
dienstverleningsdocument?

Via de link hiernaast kunt u ons dienstverleningsdocument (DVD) inzien. Hiermee informeren wij u over onze dienstverlening rondom advies en bemiddeling van onze uitvaartverzekeringen. Het dienstverleningsdocument  is een standaard document dat is ontwikkeld door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het is in het leven geroepen om klanten de kans te geven financiële dienstverleners makkelijker te vergelijken. Grote delen van het document zien er dan ook bij elke dienstverlener hetzelfde uit. De inhoud van ons dienstverleningdocument is afgestemd op de dienstverlening die wij als Monuta aanbieden. 

Daarnaast krijgt u met dit document inzicht in de kosten die daarbij horen. U vindt hier ook een leeswijzer die door de AFM is ontwikkeld, om aan te geven hoe u het dienstverleningsdocument moet lezen. Tenslotte is er ook door de AFM een filmpje gemaakt met uitleg over dit onderwerp.

Dienstverleningsdocument.pdf

Heeft u
vragen?

Heeft u vragen over het dienstverleningsdocument? Neem dan gerust contact met ons op, wij beantwoorden graag uw vragen. U kunt ons bereiken van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur op het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. 

Complimenten of klachten

De medewerkers van Monuta doen hun uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bent u tevreden over ons, dan hopen wij dat u dat goede gevoel wilt delen met ons en met anderen. Bent u niet tevreden? Dan horen wij dat ook graag van u, zodat wij zo snel mogelijk een passende oplossing kunnen zoeken. 
Stuur ons uw klacht via de website met het formulier compliment, klacht of suggestie of in een brief naar dit adres: 

Monuta 
Afdeling Klanttevredenheid 
Antwoordnummer 1143 
7300 VB Apeldoorn 
(postzegel is niet nodig)

Nadat we de klacht of opmerking hebben ontvangen, reageren wij binnen vijf werkdagen. Na afhandeling kan het zijn dat we nog even contact met u opnemen om te horen of de klachtafhandeling naar wens is verlopen.

Bent u na de afhandeling van uw klacht over een verzekering nog niet tevreden? Dan kunt u een brief sturen aan:  

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening 
Postbus 93257 
2509 AG Den Haag 
Monuta is geregistreerd bij dit Klachteninstituut onder nummer 200.000034.

Veelgestelde vragen algemeen

FAQ verzekeringen / Algemeen

Hoe weet ik of ik voldoende verzekerd ben?

Uw uitvaart is persoonlijk en daarom verschillen de kosten ook per persoon. Met de uitvaartkostenmeter berekent u eenvoudig de kosten van uw uitvaart naar uw wensen. Leg deze uitkomst naast uw polis en bekijk of u voldoende verzekerd bent. 

Wilt u liever persoonlijk advies? Ga dan naar uw eigen verzekeringsadviseur. Zoek hier de verzekeringsadviseur bij u in de buurt.

Waar kan ik de voorwaarden van mijn polis vinden?

In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor uw uitvaartverzekering van toepassing zijn. U kunt ook telefonisch een kopie van uw polisvoorwaarden opvragen via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.

Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account.

Ik wil mijn partner graag meeverzekeren op mijn polis, hoe doe ik dat?

Wilt u uw partner bijschrijven op uw polis? Neem dan telefonisch contact met ons op. Er zijn verschillende mogelijkheden die wij graag met u bespreken en voor u kunnen regelen. U kunt bijvoorbeeld kiezen om uw partner op uw polis mee te verzekeren of om een eigen verzekering af te sluiten voor uw partner. 

U kunt ons bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. U kunt het meeverzekeren van uw partner ook direct zelf regelen via uw Mijn Monuta account

Mijn partner en ik gaan uit elkaar, hoe kan ik dit doorgeven?

Gaat u scheiden en staat u samen met uw (ex)partner op één polis? Wij kunnen uw polis en de polis van uw (ex)partner splitsen. Wij hebben hiervoor een ingevuld overdrachtsformulier nodig. Lees meer informatie en download het overdrachtsformulier.

Hoe kan ik mijn verzekering overdragen, iemand machtigen of mijn begunstigde wijzigen?

Veel administratieve wijzigingen voor uw verzekering kunt u zelf via uw Mijn Monuta account regelen. Heeft u nog geen account? Dan kunt u eenvoudig een account aanmaken met uw polisnummer.

Wilt u uw verzekering overdragen, iemand machtigen of uw begunstigde wijzigen? Dan kunt u dit ook schriftelijk doen door een van onderstaande formulieren in te vullen en ondertekend te retourneren naar bijlage@monuta.nl.

Machtigingsformulier

Overdrachtsformulier

Formulier wijzigen begunstigde

Ben ik verplicht om een begunstigde aan te wijzen?

Als u een Uitvaart Geld-verzekering heeft is het belangrijk om te weten wie uw begunstigde is. De begunstigde is de persoon die na het overlijden beschikking krijgt over het verzekerde bedrag. Hiermee kan deze persoon de uitvaart regelen.

Als u zelf geen persoon als begunstigde heeft aangewezen, dan geldt de wettelijke begunstiging. Dit is eerst de weduwe of weduwnaar. Er ontstaat vaak een probleem als de verzekerde overlijdt en de partner al eerder is overleden. U kunt deze situatie voorkomen door de begunstiging aan ons door te geven.  Een andere begunstigde kan bijvoorbeeld een familielid of vriend of vriendin zijn. U kunt maximaal vier personen aangeven die als begunstigde op de polis moeten worden geplaatst.

Wilt u de begunstigde van uw verzekering wijzigen? Download het begunstigingsformulier en stuur deze ingevuld en ondertekend retour per e-mail

Ben ik verplicht mijn uitvaart door Monuta te laten verzorgen?

Nee, dit bent u niet verplicht, maar het is wel aan te bevelen. Afhankelijk van uw verzekering, kunnen er grote financiële voordelen zijn als u de uitvaart door Monuta laat verzorgen. Bij een kapitaalverzekering keren wij een bedrag uit aan uw nabestaanden. Zij zijn vervolgens vrij in de keuze voor een uitvaartverzorger. Bij een verzekering met een dienstenpakket verzorgt Monuta ook de uitvaart. Ook dan kunnen uw nabestaanden kiezen voor een andere uitvaartverzorger. Houd er dan wel rekening mee dat dit gevolgen heeft voor uw verzekering. Lees hierover meer op www.monuta.nl/voorwaarden.

Heeft Monuta verzekeringen overgenomen van andere verzekeraars of uitvaartverenigingen?

Monuta heeft een aantal uitvaartverzekeringen overgenomen van andere verzekeraars en uitvaartverenigingen. Welke dit zijn vindt u, op alfabetische volgorde, in onderstaande lijst:

  • Anova/Zao
  • Apeldoorn begrafenis fonds
  • De Losserhof
  • DEESTW
  • Dieren
  • EBO
  • Edam-Volendam
  • Eijgelshoven (Nuth)
  • Helpt Elkander
  • Kloppersingel
  • Nationaal Uitvaart Fonds
  • NAVO 
  • Roswinkel
  • Steun Elkaar
  • Uitvaartvereniging Deventer
  • Universele
  • Zutphen
  • Zwolsche

Heeft u in het verleden bij één van deze verzekeraars of uitvaartverenigingen een uitvaartverzekering afgesloten en wilt u weten hoe u verzekerd bent? In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor uw uitvaartverzekering van toepassing zijn. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account

U kunt ook telefonisch uw vraag aan ons stellen via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur.