Uitvaart regelen

Wat moet ik doen als iemand overlijdt?
In eerste instantie bel je de huisarts. Het maakt niet uit op welk tijdstip, je kunt hem of haar altijd bellen. De huisarts komt zo snel mogelijk om de dood vast te stellen en maakt een officiële verklaring van overlijden. Deze verklaring heb je nodig om aangifte van overlijden te doen bij de burgerlijke stand. Vervolgens kun je de naaste familie op de hoogte stellen. Als je dat hebt gedaan, bel je een uitvaartverzorger. Voor het melden van een sterfgeval is Monuta dag en nacht bereikbaar via telefoonnummer 0800 - 023 05 50 (gratis). In overleg met jou regelen en verzorgen wij de uitvaart zoals jij dat wilt.
Welke stappen moet ik volgen bij het regelen van een uitvaart?
In onze checklist bij het regelen van een uitvaart zie je in één overzicht alle stappen voor het regelen van een uitvaart.
 
Is er een checklist voor het regelen van een uitvaart?
In onze checklist bij het regelen van een uitvaart zie je in één overzicht alle stappen voor het regelen van een uitvaart.
Mag ik de overledene zelf de laatste verzorging geven?
Ja, je mag de overledene zelf, of samen met de uitvaartverzorger, wassen en aankleden. Samen met een aantal andere handelingen heet dit de laatste verzorging. Je kunt er ook bij aanwezig zijn en alleen maar toekijken. Het zelf verzorgen van de overledene kan steun bieden in het rouwverwerkingsproces. In bepaalde culturen is het heel gebruikelijk dat nabestaanden de overledene zelf de laatste verzorging geven.
Ik wil mijn lichaam ter beschikking stellen aan de medische wetenschap. Wat moet ik doen?
De wens om je lichaam ter beschikking te stellen, moet je eerst vastleggen in een testament. Dit kun je doen bij de notaris. Daarnaast is het belangrijk dat je een afspraak maakt met een wetenschappelijk instituut dat je lichaam eventueel wil hebben. In dat geval is er geen begrafenis of crematie, maar een afscheidsdienst is natuurlijk wel mogelijk.
 
Het kan gebeuren dat er op het moment van overlijden geen behoefte is aan een lichaam. In dat geval wordt het lichaam alsnog begraven of gecremeerd.
Kan ik mijn uitvaart zelf regelen?
Het komt vaak voor dat nabestaanden niet weten of de overledene een begrafenis of crematie wilde. En dat is dan vaak niet de enige vraag die op dat moment naar boven komt. Daarom kan het handig zijn om je uitvaart alvast zelf te regelen. Bij Monuta kan dit met Monuta Uitvaartwensen op deze site. Hiermee stel je zelf je uitvaart alvast samen en leg je je wensen meteen vast.

Je kunt je wensen natuurlijk ook op papier vastleggen. Hiervoor hebben we het Monuta Afscheidswensenboek. Klik hier om een Monuta Afscheidswensenboek aan te vragen. Jouw wensen worden zorgvuldig bewaard bij Monuta. Als je overlijdt, kunnen je nabestaanden en de uitvaartverzorger van Monuta direct bij je wensen.
Kan ik de overledene ook thuis opbaren?
In de meeste gevallen kan de overledene thuis worden opgebaard. Een thuisopbaring geeft je de mogelijkheid om op je eigen manier en in je eigen tempo afscheid te nemen van de overledene. De uitvaartverzorger levert een koeling en eventueel andere materialen om de kamer sfeervol aan te kleden. Dagelijks komt er een uitvaartverzorger langs om te kijken of alles goed gaat. Condoleances kunnen zowel thuis als in het uitvaartcentrum in ontvangst worden genomen.

Uitvaartverzekering

Waar kan ik de voorwaarden van mijn polis vinden?
In jouw Mijn Monuta-account vind je jouw polis en de bijbehorende polisvoorwaarden van jouw uitvaartverzekering. Heb je nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan jouw Mijn Monuta account.
Hoe weet ik of ik voldoende verzekerd ben?
Jouw uitvaart is persoonlijk en daarom verschillen de kosten ook per persoon. Met de uitvaartkostenmeter bereken je eenvoudig de kosten van een uitvaart naar jouw wensen. Leg deze uitkomst naast jouw polis en bekijk of je voldoende verzekerd bent.

Wil je liever persoonlijk advies? Ga dan naar jouw eigen verzekeringsadviseur. 
Ik wil mijn partner graag meeverzekeren op mijn polis, hoe doe ik dat?
Je kunt jouw partner eenvoudig meeverzekeren op jouw polis in Mijn Monuta. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd als je ze bijschrijft op jouw verzekering. Heb je nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan jouw Mijn Monuta-account.
Mijn partner en ik gaan uit elkaar, hoe kan ik dit doorgeven?
Als je met jouw (ex-)partner op één polis staat, kunnen wij de polis splitsen. Wij hebben hiervoor een ingevuld overdrachtsformulier nodig. Lees meer over het overdragen van een verzekering.

Download het overdrachtsformulier
Hoe kan ik mijn verzekering overdragen, iemand machtigen of mijn begunstigde wijzigen?
Je kunt dit doen door een van onderstaande formulieren in te vullen en ondertekend te retourneren naar bijlage@monuta.nl.

Machtigingsformulier

Overdrachtsformulier

Formulier wijzigen begunstigde
Ben ik verplicht om een begunstigde aan te wijzen?
Als je een Uitvaart Geld-verzekering hebt is het belangrijk om te weten wie jouw begunstigde is. De begunstigde is de persoon die na jouw overlijden beschikking krijgt over het verzekerde bedrag. Hiermee kan deze persoon de uitvaart regelen.

Als je zelf geen persoon als begunstigde hebt aangewezen, dan geldt de wettelijke begunstiging. Dit is eerst de weduwe of weduwnaar. Er ontstaat vaak een probleem als de verzekerde overlijdt en de partner al eerder is overleden. Je kunt deze situatie voorkomen door de begunstiging aan ons door te geven. Een andere begunstigde kan bijvoorbeeld een familielid of vriend of vriendin zijn. Je kunt maximaal vier personen aangeven die als begunstigde op de polis moeten worden geplaatst.

Wil je de begunstigde van jouw verzekering wijzigen? Download het begunstigingsformulier en stuur deze ingevuld en ondertekend retour per e-mail.
Ben ik verplicht mijn uitvaart door Monuta te laten verzorgen?
Nee, dit ben je niet verplicht, maar het is wel aan te bevelen. Afhankelijk van jouw verzekering, zijn er grote financiële voordelen als je de uitvaart door Monuta laat verzorgen. Bij een kapitaalverzekering keren wij een bedrag uit aan jouw nabestaanden. Zij zijn vervolgens vrij in de keuze voor een uitvaartverzorger. Als Monuta de uitvaart verzorgt, krijg je korting op de uitvaart.

Bij een verzekering met een dienstenpakket (natura verzekering) verzorgt Monuta de uitvaart. Als jouw nabestaanden kiezen voor een andere uitvaartverzorger, heeft dat gevolgen voor de uitkering van jouw verzekering. Lees hierover meer op www.monuta.nl/voorwaarden.
Heeft Monuta verzekeringen overgenomen van andere verzekeraars of uitvaartverenigingen?
Monuta heeft een aantal uitvaartverzekeringen overgenomen van andere verzekeraars en uitvaartverenigingen. Welke dit zijn vindt je, op alfabetische volgorde, in onderstaande lijst:
  • Anova/Zao

  • Apeldoorn begrafenis fonds

  • De Losserhof

  • DEESTW

  • Dieren

  • EBO

  • Edam-Volendam

  • Eijgelshoven (Nuth)

  • Helpt Elkander

  • Kloppersingel

  • Nationaal Uitvaart Fonds

  • NAVO

  • Roswinkel

  • Steun Elkaar

  • Uitvaartvereniging Deventer

  • Universele

  • Zutphen

  • Zwolsche


Heb je in het verleden bij één van deze verzekeraars of uitvaartverenigingen een uitvaartverzekering afgesloten en wil je weten hoe jij verzekerd bent? In jouw Mijn Monuta-account kun je jouw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor jouw uitvaartverzekering van toepassing zijn. Heb je nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan jouw Mijn Monuta-account.

Vragen over incasso en betaling

Waarom zie ik meerdere afschrijvingen op mijn rekening?

Dat kan kloppen. 


In onze nieuwe klantomgeving wordt in sommige gevallen per polis geïncasseerd in plaats van per klant. Heb je meerdere polissen? Dan kun je dus meerdere afschrijvingen ontvangen. 

We incasseren per polis als: 
• Je polissen hebt bij verschillende tussenpersonen 
• Je polissen verschillende vervaldatums hebben 

De bedragen bij elkaar opgeteld blijven gelijk aan het totaal dat je normaal betaalt. 

Let op: vanwege de overgang naar onze nieuwe klantomgeving zijn de incasso’s in mei tijdelijk gesplitst over meerdere dagen. Hierdoor kan het zijn dat je op 1, 2 én 5 mei een afschrijving zag. Dit is eenmalig. In de toekomst wordt er weer op één dag afgeschreven. 

Ik kan mijn factuur niet betalen. Hoe kan dat?

Bij de eerste facturen is er helaas iets misgegaan met het betalingskenmerk: Het 16-cijferige kenmerk werd per ongeluk afgekapt na 15 cijfers. Daardoor lukt het niet om te betalen als je het kenmerk handmatig overneemt. 

Wat werkt wél: 

  • Betalen via de iDEAL-link in de factuur 

  • Betalen via de QR-code
     

Het probleem met het betalingskenmerk is inmiddels opgelost. Nieuwe facturen bevatten het volledige betalingskenmerk van 16 cijfers. 

Waarom ziet de omschrijving van de afschrijving er anders uit?

De omschrijving van de afschrijving is inderdaad veranderd. In de oude klantomgeving zag je ook de periode waarover je betaalde, maar in de huidige situatie is dat niet meer zo. 

Oude omschrijving: 
"Monuta Incassoperiode: 1-4-2025 tot en met 30-4-2025 Relnr: 1234567 Notanr: …" 

Nieuwe omschrijving: 
"Uw Monuta premie met factuurnummer 20250426…" 

Waarom lijkt het alsof er dubbel wordt geïncasseerd?

Maak je gebruik van de ‘vooruitkijkfunctie’ in je betaalapp? Dan kan het lijken alsof er twee keer wordt afgeschreven. Dat komt doordat je betaalapp zowel het oude, verwachte incassobedrag als het nieuwe bedrag laat zien. Dit is geen echte dubbele afschrijving, maar een voorspelling. Er wordt maar één keer daadwerkelijk afgeschreven. 

Vragen over iDeal

Ik heb een mail ontvangen met een betaallink. Klopt dit?

Het kan kloppen dat je van Monuta een mail hebt ontvangen met daarin een link om direct via iDeal een openstaand bedrag over te maken. Je herkent dat de mail daadwerkelijk van Monuta afkomstig is als:

 

  • De mail aan de naam van u als verzekeringnemer persoonlijk is gericht.

  • Het mailadres monuta@monuta.nl is.

  • De iDeal link terecht komt op de website van Multisafepay. Met deze partij werken we samen .

  • De webpagina van Multisafepay een beveiligde pagina is. Je herkent dit doordat de url start met https en je een beveiligingsslotje ziet.

  • Het bericht geen spelfouten bevat.

  • Er een pdf in de bijlage zit. Monuta voegt nooit een zip of rar bestand toe als bijlage.

Via welke website verloopt de iDeal betaling?

De iDeal link terecht komt op de website van Multisafepay. Met deze partij werken we samen. De webpagina van Multisafepay een beveiligde pagina is. Je herkent dit doordat de url start met https enje een beveiligingsslotje ziet.

Welke rekeningnummer gebruikt Monuta voor mijn IDEAL-betaling?

Je iDeal betaling via de betaalinstructie loopt via onze betaalpartners Multisafepay. Zodra je bank de betaling verwerkt heeft, staat er op het afschrift het rekeningnummer: NL17DEUT0265262879.

  • chat method

    Uitvaartverzekeringen

    Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur.

    Voor vragen over uitvaartverzekeringen zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur

    red bullet Niet beschikbaar
    right arrow 0800 - 022 22 92
  • chat method

    Uitvaart regelen

    24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. We staan altijd voor je klaar.

    Voor het melden van een overlijden en informatie over uitvaartzorg zijn wij 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken. We staan altijd voor je klaar.

    green bullet Altijd beschikbaar
    right arrow 0800 - 023 05 50
  • chat method

    Contactformulier

    We streven ernaar om je binnen 10 werkdagen een antwoord te sturen.

    right arrow Formulier openen
  • Bezoekadres hoofdkantoor

    Schumanpark 11

    7336 AM Apeldoorn

    Postadres

    Postbus 20

    7300 AA Apeldoorn

  • Volg ons op Social Media