Hypotheekadvies versus uitvaartadvies: ze horen bij elkaar!

Ik heb in mijn leven een paar keer mogen verhuizen en ik moet zeggen: ik vind het een van de leukste momenten uit het leven. Een nieuwe toekomst, op een heel nieuwe plek… Nu moet ik toegeven dat je op zo’n feestelijk moment liever niet wil beginnen over de financiering van uitvaartkosten. Toch is dit juist hét moment! Sterker nog, ik denk dat het een standaard onderdeel zou moeten worden van een hypotheekgesprek.

Het zijn gouden tijden voor financieel adviseurs. Het lijkt wel of heel Nederland  – mede vanwege de historisch lage rente – aan het verhuizen is geslagen. Record na record wordt er de laatste maanden gebroken. Omdat het geven van hypothecair advies een goed moment is om de financiële situatie in kaart te brengen, zou je verwachten dat ook het aantal uitvaartverzekeringen zou toenemen.

Opmerkelijk genoeg blijkt uit statistieken juist het tegenovergestelde. In jaren van weinig verhuizingen worden er veel uitvaartverzekeringen afgesloten. En wanneer mensen vaker een huis kopen of hun huidige hypotheek wegens de zeer gunstige rente oversluiten, zoals nu het geval is, zien we de markt van uitvaartverzekeringen weer minder hard groeien. Hoe bizar eigenlijk! Een klant moet een compleet advies krijgen, ongeacht of er nou veel of weinig huizen worden verkocht.

Het kopen van een huis is – net als de geboorte van een kind bijvoorbeeld - een van de ‘clickmomenten’ in het leven, weten we uit onderzoek. Het is een uitgelezen kans om het totale financiële plaatje tegen het licht te houden. Niet alleen het ‘leuke’ gedeelte, maar ook het minder leuke gedeelte. Ook een opstal- of inboedelverzekering, of het belang van een overlijdensrisicoverzekering koppel je hier algauw aan vast. De klant heeft recht op een totaaladvies, inclusief alle risico’s. Het is immers een geruststellende gedachte als alle zaken financieel perfect zijn geregeld. Dat geeft niet alleen je klanten een goed gevoel, maar ook jou als adviseur!

En vind je het toch lastig tijdens het hypotheek gesprek het onderwerp uitvaartverzekering toe te lichten? Bied dan gewoon aan om op een later moment nogmaals alle risico’s, inclusief de uitvaartkosten, door te nemen. Een klant verwacht een eerlijk en goed doordacht advies. Sterker nog, heeft er recht op. Hoe de huizenmarkt er ook voorstaat.

Wilt u reageren op deze blog e-mail dan naar rvdwal@monuta.nl