Veelgestelde vragen over verzekeringen

Algemeen

Hoe weet ik of ik voldoende verzekerd ben?

Uw uitvaart is persoonlijk en daarom verschillen de kosten ook per persoon. Met de uitvaartkostenmeter berekent u eenvoudig de kosten van uw uitvaart naar uw wensen. Leg deze uitkomst naast uw polis en bekijk of u voldoende verzekerd bent. 

Wilt u liever persoonlijk advies? Ga dan naar uw eigen verzekeringsadviseur. Zoek hier de verzekeringsadviseur bij u in de buurt.

Waar kan ik de voorwaarden van mijn polis vinden?

In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor uw uitvaartverzekering van toepassing zijn. U kunt ook telefonisch een kopie van uw polisvoorwaarden opvragen via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.

Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account.

Ik wil mijn partner graag meeverzekeren op mijn polis, hoe doe ik dat?

Wilt u uw partner bijschrijven op uw polis? Neem dan telefonisch contact met ons op. Er zijn verschillende mogelijkheden die wij graag met u bespreken en voor u kunnen regelen. U kunt bijvoorbeeld kiezen om uw partner op uw polis mee te verzekeren of om een eigen verzekering af te sluiten voor uw partner. 

U kunt ons bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. Wilt u liever online uw vraag stellen, dan kunt u ons e-mailen via monuta@monuta.nl.

Mijn partner en ik gaan uit elkaar, hoe kan ik dit doorgeven?

Gaat u scheiden en staat u samen met uw (ex)partner op één polis? Wij kunnen uw polis en de polis van uw (ex)partner splitsen. Vraag hiervoor een overdrachtsformulier aan via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92, op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. Stuur deze ingevuld naar ons terug per post met de meegestuurde antwoordenveloppe of ingescand per e-mail naar monuta@monuta.nl. Het formulier moet door beide partners ondertekend worden. Zodra wij het overdrachtsformulier ontvangen hebben, zorgen wij voor de afhandeling. Hierna ontvangen u en uw (ex)partner allebei een aparte, nieuwe polis. 

Ben ik verplicht mijn uitvaart door Monuta te laten verzorgen?

Nee, dit bent u niet verplicht, maar het is wel aan te bevelen. Afhankelijk van uw verzekering, kunnen er grote financiële voordelen zijn als u de uitvaart door Monuta laat verzorgen. Bij een geldverzekering keren wij een bedrag uit aan uw nabestaanden. Zij zijn vervolgens vrij in de keuze voor een uitvaartverzorger. Bij een verzekering met een dienstenpakket verzorgt Monuta ook de uitvaart. Ook dan kunnen uw nabestaanden kiezen voor een andere uitvaartverzorger. Houdt er dan wel rekening mee dat dit gevolgen heeft voor uw verzekering. Lees hierover meer in het document Keuze voor een andere uitvaartondernemer.

Wat houdt de ongevallendekking in?

Bij een uitvaartverzekering met een dienstenpakket van Monuta heeft u recht op een ongevallendekking ter waarde van € 2.500,- . Dit houdt in dat, wanneer de verzekerde komt te overlijden als gevolg van een ongeval, er dan een extra bedrag van €2.500,- is voor het betalen van kosten die met de uitvaart te maken hebben. Het overlijden van de verzekerde moet dan wel een rechtstreeks en direct gevolg zijn van het ongeval.

Wat houdt de rechtsbijstand in het dienstenpakket in?

Bij een uitvaartverzekering met een dienstenpakket van Monuta hebben uw nabestaanden recht op rechtsbijstand. De rechtsbijstand wordt verleend als er een geschil ontstaat tussen uw nabestaanden en een derde dat te maken heeft met uw overlijden. Dit kunnen geschillen zijn over de oorzaak van het overlijden (bijvoorbeeld ongeval, foutief afgelopen medische ingreep, etc.), maar ook geschillen over de gevolgen hiervan (bijvoorbeeld op het gebied van erfrecht, geschillen met zorginstellingen over de eindafrekening of de uitvaartverzorging zelf).

De kosten van de behandeling van het geschil door rechtsbijstandsmedewerkers worden volledig vergoed. Als externe kosten moeten worden gemaakt met betrekking tot een geschil, dan worden deze vergoed tot een bedrag van € 12.500,- per geschil.

Heeft Monuta verzekeringen overgenomen van andere verzekeraars of uitvaartverenigingen?

Monuta heeft een aantal uitvaartverzekeringen overgenomen van andere verzekeraars en uitvaartverenigingen. Welke dit zijn vindt u, op alfabetische volgorde, in onderstaande lijst:

  • Anova/Zao
  • Apeldoorn begrafenis fonds
  • De Losserhof
  • DEESTW
  • Dieren
  • EBO
  • Edam-Volendam
  • Eijgelshoven (Nuth)
  • Helpt Elkander
  • Kloppersingel
  • Nationaal Uitvaart Fonds
  • NAVO 
  • Roswinkel
  • Steun Elkaar
  • Uitvaartvereniging Deventer
  • Universele
  • Zutphen
  • Zwolsche

Heeft u in het verleden bij één van deze verzekeraars of uitvaartverenigingen een uitvaartverzekering afgesloten en wilt u weten hoe u verzekerd bent? In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien, met daarbij de polisvoorwaarden die voor uw uitvaartverzekering van toepassing zijn. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account

U kunt ook telefonisch uw vraag aan ons stellen via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. Wilt u liever online uw vraag stellen, dan kunt u ons e-mailen via monuta@monuta.nl.  

Wat houdt optierecht in?

Optierecht houdt in dat u eens in de drie jaar de mogelijkheid heeft om uw verzekerd geldbedrag met 10% te verhogen zonder opnieuw medische vragen te beantwoorden. Als u hiervoor kiest en uw verzekerd bedrag verhoogt, dan gaat uw premie uiteraard ook iets omhoog. Gebruik maken van het optierecht kan gunstig voor u zijn. De kosten van een uitvaart kunnen in de toekomst namelijk stijgen. Het optierecht vervalt als u twee keer geen gebruik maakt van het aanbod. Ook als u geen premie meer hoeft te betalen of als u 60 jaar of ouder bent, vervalt het optierecht.

Als u een pakket van diensten van Monuta heeft, geldt het optierecht voor het vrij te besteden bedrag. Heeft u een Uitvaart Geld-verzekering, dan geldt het optierecht voor het totale verzekerde bedrag, maar alleen als er op uw verzekering geen indexering zit.

Wilt u weten of er op uw verzekering optierecht zit? Dit staat in uw polis. In uw Mijn Monuta-account kunt u uw polis inzien met de voorwaarden die voor u van toepassing zijn. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 2292. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.

Verzekering Afsluiten

Hoe weet ik welke verzekering bij mij past?

Welke verzekering het beste bij u past is afhankelijk van uw uitvaartwensen. Met de uitvaartkostenmeter berekent u eenvoudig de kosten van uw uitvaart naar uw wensen. Aan de hand van deze uitkomst kunt u de hoogte van het verzekerde bedrag bepalen. 

Monuta biedt twee soorten uitvaartverzekeringen: een geldverzekering en een verzekering met een pakket van diensten en producten. Bij de geldverzekering keert Monuta een bedrag uit aan uw nabestaanden. Zij kunnen vervolgens zelf kiezen hoe het bedrag wordt besteed en hebben daarin dus veel vrijheid. Bij een dienstenpakket staan de diensten en producten vast. Deze worden verzorgd door Monuta. Uw nabestaanden hoeven in dat geval minder zelf te regelen. Lees meer over onze verzekeringen

Wilt u liever persoonlijk advies? Neem dan contact op met uw eigen verzekeringsadviseur of zoek een verzekeringsadviseur bij u in de buurt.

Tot welke leeftijd kan ik een verzekering afsluiten?

U kunt bij Monuta een verzekering afsluiten tot een leeftijd van 75 jaar. Maar ook als u ouder bent, kunt u bij ons terecht voor het financieel regelen van uw uitvaart. U kunt namelijk met het Monuta Uitvaarfonds een bedrag opbouwen voor uw uitvaart en een vaste rente ontvangen over uw storting(en). Het Monuta Uitvaartfonds is een product van Monuta Uitvaartverzorging N.V.

Wilt u hier meer over weten? Lees meer informatie over het Monuta Uitvaartfonds of neem contact met ons op via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur.

Heb ik nog bedenktijd als ik net een verzekering bij jullie heb afgesloten?

Na het afsluiten van nieuwe verzekering heeft u na ontvangst van uw nieuwe polis 30 dagen bedenktijd. Wanneer u akkoord gaat met u nieuwe verzekering hoeft u niets te doen. Wanneer u afziet van de aangevraagde polis, dan kunt u deze binnen 30 dagen retour sturen naar Monuta. Graag horen wij dan ook van u wat de reden is van de annulering.

Twijfelt u of uw nieuwe verzekering bij u past of wilt u weten welke andere mogelijkheden er voor u zijn? Wij nemen uw wensen graag telefonisch met u door. U kunt ons hiervoor bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag  bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. Graag kijken wij samen met u naar uw wensen en eventuele andere mogelijkheden.

Wat houdt medische acceptatie in?

Met onze uitvaartverzekeringen proberen wij iedereen een mogelijkheid te bieden om de kosten van een uitvaart straks te kunnen betalen. In veel gevallen kunnen we mensen hiermee een passende oplossing bieden. Helaas lukt dat in sommige gevallen niet.

Bij het afsluiten van een verzekering vragen we naar uw gezondheidssituatie. Uit uw antwoorden kan dan blijken dat er sprake is of is geweest van een ziekte of aandoening waardoor het risico op vervroegd overlijden groter is. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het heel vervelend is als wij hierdoor beslissen dat er voor u een hogere premie geldt of dat we geen uitvaartverzekering afsluiten. Wij begrijpen dat dit vragen op kan roepen. Omdat elke situatie persoonlijk is, kunt u het beste contact met ons opnemen als u vragen heeft. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92.

Om u toch te helpen uw uitvaart financieel te regelen, kunt u in alle gevallen gebruik maken van het Monuta Uitvaartfonds. Hiermee bouwt u een bedrag op waarmee uw nabestaanden straks de kosten van uw uitvaart kunnen betalen. Het Monuta Uitvaartfonds is een product van Monuta Uitvaartverzorging N.V.  U ontvangt een vaste rente over uw storting(en). Op deze manier hopen wij u alsnog van dienst te kunnen zijn.

Hoe wordt er omgegaan met mijn medische gegevens als ik een verzekering aanvraag?

Voor het afsluiten van een uitvaartverzekering stellen wij u vragen over uw gezondheid. De medische gegevens die u aan ons verstrekt in de antwoorden worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Is de uitvaartverzekering ook geschikt voor een uitvaart in het buitenland?

Ja. Als u wilt dat de uitvaart in het buitenland plaatsvindt, dan is de Multiculturele Uitvaart Geld-verzekering het meest geschikt. Uw nabestaanden krijgen in dat geval een geldbedrag uitgekeerd dat zij kunnen besteden aan kosten van de uitvaart. 

Een verzekering met een dienstenpakket is alleen geschikt voor het regelen van een uitvaart die in Nederland plaatsvindt.

Met welke volmachtbedrijven werkt Monuta samen?

Monuta werkt samen met volmachten. Deze volmachtbedrijven mogen en kunnen zelfstandig Monuta uitvaartverzekeringen afsluiten en polissen opmaken. Monuta vindt een goede dienstverlening daarbij erg belangrijk. Daarom verlenen wij alleen een volmacht aan een bedrijf als we ervan overtuigd zijn dat hun dienstverlening de juiste kwaliteit heeft. Vind in deze lijst alle volmachtbedrijven waarmee wij samenwerken.

Premie

Hoe lang moet ik premie betalen?

Er zijn verschillende mogelijkheden: premie betalen tot 65 jaar, 85 jaar of bijvoorbeeld voor 20 jaar of 30 jaar. Als de periode van premiebetaling eindigt, bent u uiteraard nog gewoon verzekerd. Als u een nieuwe verzekering aanvraagt via onze website, loopt de premiebetaling tot 85 jaar. Wilt u liever een andere looptijd, neem dan telefonisch contact met ons op via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. Wij kunnen u dan de gewenste informatie geven en bijvoorbeeld een premieberekening maken.

Heeft u een uitvaartverzekering van Monuta en wilt u weten wat de einddatum van uw premiebetaling is? Deze staat vermeld in uw polis. In uw Mijn Monuta-account kunt u de polis inzien. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account.

Wat zijn de mogelijkheden voor het betalen van mijn premie?

U kunt kiezen voor een automatische incasso per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar. Wij bieden u ook de mogelijkheid om per acceptgiro te betalen. Dit kan per kwartaal, half jaar of per jaar. Het is niet mogelijk om uw premie met contant geld te betalen.

Heeft u een uitvaartverzekering bij Monuta en wilt u uw premie via automatische incasso gaan betalen? Geef dit dan aan ons door via dit formulier .

Heeft u andere vragen over uw premiebetaling of het wijzigen van uw betalingswijze? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij hebben dan uw gegevens bij de hand en kunnen u direct antwoord geven. U kunt ons bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. U kunt uw vraag ook stellen via monuta@monuta.nl.

Ons IBAN nummer is: NL37 RABO 0138 7805 87
Onze BIC code is: RABONL2U

Waar kan ik een vraag stellen over premiebetaling?

Voor vragen over uw premiebetaling kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen, wij hebben dan uw gegevens bij de hand en kunnen u direct antwoord geven. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. U kunt uw vraag ook stellen via monuta@monuta.nl.

Ons IBAN nummer is: NL37 RABO 0138 7805 87.
Onze BIC code is: RABONL2U

Belastingaangifte

Welke verzekeringen moet ik opgeven bij de Belastingdienst?

Alle verzekeringen die u kunt afkopen moeten bekend zijn bij de Belastingdienst. Zowel een uitvaartverzekering in natura als een geldverzekering is afkoopbaar. Als bij de belastingaangifte het afkoopbedrag hoger is dan € 6.976,-, dan moet u het hele bedrag opgeven bij de Belastingdienst. Is het bedrag lager dan € 6.977,-, dan valt het bedrag onder de vrijstelling. U geeft het verzekerd bedrag dan niet op in de aangifte. Het gaat hierbij dus niet om de verzekerde waarde, maar de daadwerkelijke (afkoop)waarde van de verzekering.

Waar kan ik de waarde van mijn verzekering opvragen?

De waarde van uw verzekering staat vermeld in uw polis. In uw Mijn Monuta-account kunt u de polis inzien. Heeft u nog geen Mijn Monuta-account? Activeer dan uw Mijn Monuta-account. U kunt ook telefonisch de waarde bij ons opvragen via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. Of stuur een e-mail naar monuta@monuta.nl

Waarom informeert Monuta mij niet pro-actief over de waarde van mijn verzekering?

Alleen verzekerden met een ‘uitvaartverzekering in geld’ moeten hun waarde opgeven. Dit geldt niet voor alle verzekerden. De meeste verzekeringen hebben op 1 januari 2015 een (afkoop)waarde die lager is dan het vrijgestelde bedrag van € 6.956,-. Daarom informeert Monuta haar verzekerden niet pro-actief.

Financieel

Wat is duurder? Een begrafenis of een crematie?

De kosten hangen sterk af van uw uitvaartwensen. Over het algemeen is cremeren goedkoper dan begraven. Een begrafenis kan duurder uitvallen, omdat u te maken krijgt met grafkosten. Deze verschillen per gemeente. Daarnaast komen er bij een begrafenis nog kosten bij voor een grafmonument.

Wie betaalt de kosten van een uitvaart?

De kosten van de uitvaart zijn in eerste instantie voor rekening van de persoon die opdracht geeft voor de uitvaart. Hij of zij kan de kosten verhalen uit de nalatenschap. Dan komen ze dus voor rekening van de erfgenamen. In een testament of door de wet is vastgesteld wie de erfgenamen zijn. In het Centraal Testamenten Register staan alle namen van mensen die een testament hebben.

Wat kost een uitvaart eigenlijk?

Het is erg moeilijk om deze vraag te beantwoorden. De kosten van een uitvaart hangen namelijk sterk af van de uitvoering van de uitvaart. Kiest u voor een begrafenis of crematie? Welke kist wilt u? Biedt u de aanwezigen nog wat aan na de plechtigheid? Deze en veel andere vragen bepalen de kosten. Bovendien verschillen de graf- of crematiekosten per gemeente.

Wilt u weten wat de kosten van uw uitvaartwensen zijn? Met de uitvaartkostenmeter maakt u hier eenvoudig een berekening van. Meer informatie over onze verzekeringen vindt u hier

Wat moet ik doen om de uitkering van de verzekering te krijgen?

Als u verzekerd bent voor een pakket van diensten (natura) meldt u het overlijden bij Monuta. Vervolgens kunnen wij voor u de hoogte van de uitkering nakijken. Kiest u voor een andere uitvaartondernemer? Dan heeft dit consequenties voor de uitkering. Lees in het document hieronder meer over dit onderwerp.

Keuze voor een andere uitvaartondernemer

Bent u verzekerd voor een geldbedrag (kapitaal)? Monuta kent hiervan verschillende varianten. Per variant verschilt het hoe u aanspraak kunt maken op de uitkering. U kunt het beste even bellen om te horen wat wij nodig hebben om de verzekering uit te keren. Als Monuta de uitvaart verzorgt, verrekenen wij de nota met de uitkering. Wanneer er geld overblijft, informeren wij u uiteraard over hoe u hier aanspraak op kunt maken.

Wat gebeurt er als er na de uitvaart een bedrag overblijft na uitkering van de verzekering?

Voor een deel van onze uitvaartverzekeringen geldt dat een bedrag dat overblijft, bedoeld is voor uitvaartkosten. Dat betekent dat het geld niet wordt uitgekeerd, maar beschikbaar blijft voor de overige kosten die te maken hebben met het overlijden van de verzekerde. U kunt dan denken aan notariskosten, kosten voor het onderhoud van een graf of de kosten van kleding die is aangeschaft voor de uitvaart.

Een geldverzekering keert na het overlijden van de verzekerde het gehele verzekerde bedrag uit aan de begunstigde. De begunstigde kan zelf bepalen wat er met dit geld gebeurt. Vaak worden hiermee de kosten van de uitvaart betaald, maar dat hoeft niet. Wie de begunstigde is, staat vermeld op de polis.

Zijn crematiekosten en de kosten voor asbestemming ook onderdeel van het dienstenpakket van Monuta?

Nee, deze kosten zijn niet meeverzekerd in het dienstenpakket. Er zijn veel mogelijkheden voor asbestemming, waardoor de kosten niet van tevoren duidelijk zijn. Het vrij te besteden bedrag kan door uw nabestaanden gebruikt worden voor deze kosten.

Kan ik bij wijze van spreken ook in Groningen begraven worden als ik in Limburg woon?

Ja dat kan, u kunt begraven of gecremeerd worden waar u maar wilt. Als u bij ons een pakket van diensten heeft verzekerd, zit hier vaak ook rouwvervoer in voor de dag van de uitvaart. U bent dan verzekerd voor het vervoer van het opbaaradres naar de plaatselijke begraafplaats of het dichtstbijzijnde crematorium binnen een straal van 20 kilometer. Is de begraafplaats of het crematorium buiten een straal van 20 kilometer, dan kunnen de extra kilometers worden vergoed uit het vrij te besteden bedrag.

Kinderen

Wij verwachten een kindje, is mijn kindje automatisch meeverzekerd?

Uw ongeboren kindje is automatisch meeverzekerd op uw polis. Vanaf de 20e week van de zwangerschap tot 1 maand na de geboorte is uw kindje in de meeste gevallen* verzekerd voor het gelijke bedrag of pakket waar u voor verzekerd bent. Vóór de 20e week van de zwangerschap stellen wij een vastgesteld pakket van diensten beschikbaar. Dit geldt alleen als er op uw polis geen achterstand is van premiebetaling en als uw polissen minimaal drie maanden lopen.

Na de geboorte kunt u de gegevens van uw zoon of dochter doorgeven via het wijzigingsformulier. Wilt u de gegevens liever telefonisch doorgeven? Dan kunt u contact opnemen met ons Klant Contact Center via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met  vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.  

U kunt uw kind gratis laten meeverzekeren op uw eigen polis of direct een eigen, te betalen, verzekering afsluiten voor uw zoon of dochter. Het voordeel van het afsluiten van een verzekering is dat de premie laag is en ook laag blijft. Hierdoor heeft uw kind na het 18e jaar een relatief lage premie. Neem gerust contact met ons op via bovenstaand telefoonnummer om de mogelijkheden te bespreken. Wanneer u het wijzigingsformulier verzendt is uw zoon of dochter direct tot de 18-jarige leeftijd verzekerd. 

* Er kunnen afwijkende voorwaarden zijn op uw polis. Wilt u weten welke dekking geldt voor uw kindje, neem dan contact met ons op, wij informeren u graag.

Hoe kan ik mijn kind(eren) (mee)verzekeren?

U kunt uw kind gratis laten meeverzekeren op uw eigen polis of direct een eigen, te betalen, verzekering afsluiten voor uw zoon of dochter. Het voordeel van het afsluiten van een verzekering is dat de premie laag is en ook laag blijft. Hierdoor heeft uw kind na het 18e jaar een relatief lage premie. Neem gerust contact met ons op via bovenstaand telefoonnummer om de mogelijkheden te bespreken. Wanneer u het wijzigingsformulier verzendt is uw zoon of dochter direct tot de 18-jarige leeftijd verzekerd. 

U kunt de gegevens van uw zoon of dochter doorgeven via het wijzigingsformulier. Wilt u de gegevens liever telefonisch doorgeven? Neemt u dan contact op met ons Klant Contact Center via het gratis telefoonnummer 0800 - 022 22 92. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.  Wanneer u het wijzigingsformulier verzendt is uw zoon of dochter direct tot 18-jarige leeftijd verzekerd.

Indexering

Wat betekent 'indexering'?

Als u een verzekering in diensten van Monuta heeft, betekent dit dat het pakket van diensten waardevast is. Bij overlijden van de verzekerde worden de verzekerde diensten volledig uitgevoerd, ongeacht de kosten op dat moment. Bij indexering, oftewel aanpassing van het verzekerd bedrag, vangen we algemene prijsschommelingen op het gebied van de uitvaartzorg op. Uw premie stijgt door de indexering jaarlijks per 1 januari.

Heeft u een Uitvaart Geld-verzekering, dan betekent indexering dat Monuta jaarlijks kijkt naar de stijging van de kosten voor een uitvaart en aan de hand daarvan het verzekerde bedrag aanpast. Met deze aanpassing zorgen wij dat u ook in de toekomst goed bent verzekerd voor de kosten van een uitvaart. Of het verzekerde bedrag uiteindelijk voldoende is voor de kosten van uw uitvaart, is afhankelijk van uw uitvaartwensen. De aanpassing van het verzekerde bedrag betekent dat uw premie jaarlijks stijgt.

Wilt u weten of uw verzekering geïndexeerd is? Log dan in via Mijn Monuta, of bel ons via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Wat betekent het als mijn verzekering waardevast is?

Waardevastheid bij een uitvaartverzekering in diensten, betekent dat de diensten waarvoor u bent verzekerd bij overlijden volledig worden uitgevoerd, ongeacht de kosten op dat moment. De waardevastheid is gegarandeerd door de zogenaamde indexeringsclausule.

Op bepaalde onderdelen heeft Monuta echter geen invloed. Hieronder vallen bijvoorbeeld graf- en crematiekosten. Gemeenten en andere beheerders bepalen deze kosten jaarlijks. Daarom kunnen de tarieven per woonplaats verschillen. U kunt een indicatie van de grafkosten in uw gemeente vinden in de grafkostenmeter.

Wilt u weten of uw verzekering geïndexeerd is? Log dan in via Mijn Monuta, of bel ons via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Hoe wordt ieder jaar het indexeringspercentage bepaald?

Bij het vaststellen van het indexeringspercentage wordt rekening gehouden met de huidige prijsschommelingen. Naast de inflatie heeft Monuta te maken met loonstijgingen conform de verschillende cao’s. Ook stijgende prijzen bij leveranciers en inkoop van materialen spelen een rol.

Op basis van deze factoren kan nauwkeurig een percentage worden vastgesteld waarmee de waarde van uw verzekering moet worden aangepast om de dekking te kunnen garanderen. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de stijging van kosten waarop Monuta zelf geen invloed kan uitoefenen (grafrechten, gemeentelijke kosten en dergelijke).

Niet alle verzekeringen die wij aanbieden indexeren. Wilt u weten of uw verzekering indexeert? Log dan in via Mijn Monuta, of bel ons via het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Ik heb onlangs een wijziging doorgegeven. Deze vind ik echter niet terug op het verzekeringsoverzicht. Hoe kan dit?

Het kan zijn dat de verwerking van de wijziging en het aanmaken van de brief, mail of pagina elkaar hebben gekruist. Wilt u weten of uw wijziging inmiddels is doorgevoerd? Log dan in via MijnMonuta of bel ons gerust op ons gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij kijken dit graag voor u na. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Ik mis een aantal polissen op het verzekeringsoverzicht. Klopt dit?

Mist u één of meerdere polissen op het verzekeringsoverzicht? Bel ons gerust op ons gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij kijken dit graag voor u na. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Staan alle kinderen vermeld op het verzekeringsoverzicht?

Alle kinderen die zijn meeverzekerd op de verzekering van één van de ouders staan vermeld op het overzicht. Kinderen zijn tot 16 jaar of tot 18 jaar meeverzekerd. Welke leeftijdsgrens en welke dekking geldt voor uw kinderen kunt u terugvinden op uw polis en in de bijbehorende voorwaarden. U kunt deze gegevens ook direct digitaal inzien via uw MijnMonuta-account.

Mist u één of meerdere kinderen op het verzekeringsoverzicht? Bel ons gerust op ons gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij kijken dit graag voor u na. U kunt ons bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. 

Kan ik ook een verzekering zonder indexering afsluiten?

Ja, dat kan. Een uitvaart Geld-verzekering kunt u ook zonder indexering afsluiten. Vraag deze aan via ons gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur. Bedenk wel dat het verzekerde bedrag over een aantal jaar mogelijk niet meer voldoende is om uw uitvaartwensen uit te voeren. De kosten van een uitvaart stijgen jaarlijks. Bij een verzekering zonder indexering blijft het verzekerde bedrag hetzelfde.  

Een verzekering in diensten van Monuta heeft altijd een indexering omdat deze waardevast is. Bij overlijden van de verzekerde worden de verzekerde diensten volledig uitgevoerd, ongeacht de kosten op dat moment. 

Opzeggen

Hoe koop ik mijn verzekering af?

U kunt uw kapitaalverzekering (verzekering waarbij een geldbedrag is verzekerd) of uw naturaverzekering bij Monuta  afkopen. Afkoop wil zeggen dat u de verzekering opzegt en de opgebouwde waarde laat uitbetalen. Houdt u er wel rekening mee dat u na afkoop niet meer bent verzekerd en dat uw nabestaanden dus geen geld meer uitgekeerd krijgen of de uitvaartkosten vergoed krijgen.

Bij het afkopen van uw verzekering brengen wij een bedrag van € 259,- in mindering op de opgebouwde waarde van uw verzekering. Deze € 259,- is gebaseerd op de reële gemiddelde kosten bij afkoop en kan jaarlijks geïndexeerd worden als gevolg van bijvoorbeeld inflatie. De opgebouwde waarde wordt via de actuariële methode van Monuta bepaald en is niet zomaar een optelling van al uw premies.

Wilt u uw verzekering afkopen, stuur ons dan een schriftelijk verzoek tot afkoop met daarin de volgende informatie:

  • Vermeld de polisnummer(s) met verzoek om afkoop;
  • Vermeld per welke datum u de verzekering wilt afkopen;
  • Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee;
  • Vermeld het rekeningnummer waarop het geld moet worden overgemaakt;
  • Stuur een kopie van uw bankpas van de rekening waarop het geld moet worden overgemaakt;
  • Vermeld naam, adres en woonplaats van de verzekeringnemer en laat hem of haar een handtekening zetten.

Stuur uw verzoek per post naar:
Monuta
t.a.v. KCC Schriftelijk
Postbus 20,
7300 AA APELDOORN

Of per e-mail, met de ingescande documenten en een handtekening, naar: opzeggen@monuta.nl

Hoe maak ik mijn verzekering premievrij?

Bij premievrijmaking stopt u met premie betalen. Daarmee wijzigt de uitkering bij overlijden. Als u ervoor kiest uw polis premievrij te maken, is er later minder geld beschikbaar voor de uitvaart dan bij het afsluiten van de verzekering de bedoeling was.

Bij het premievrij maken van uw verzekering brengen wij een bedrag van € 259,- in mindering op de opgebouwde waarde van uw verzekering. Dit tarief is gebaseerd op de reële gemiddelde kosten bij premievrijmaking en kan jaarlijks geïndexeerd worden als gevolg van bijvoorbeeld inflatie. Daarnaast wordt er direct en eenmalig voor de te verwachten periode dat de polis nog premievrij doorloopt 0,1% van het premievrije bedrag in mindering gebracht voor het beheren van uw polis.

Wilt u uw verzekering premievrij maken, stuur dan een schriftelijk verzoek tot premievrij making met vermelding van uw polisnummer naar:

Monuta
t.a.v. KCC Schriftelijk
Postbus 20,
7300 AA APELDOORN

U mag ook een e-mail sturen naar: opzeggen@monuta.nl

Wat is het verschil tussen premievrij maken en afkopen?

Als u de verzekering wilt stopzetten, zijn er twee mogelijkheden: afkopen of premievrij maken. Wanneer u de verzekering afkoopt, keren wij een bedrag aan u uit en bent u niet meer verzekerd voor de kosten van uw uitvaart. Wanneer u de verzekering premievrij maakt, blijft op dat moment de bepaalde verzekerde waarde van de verzekering bij ons gereserveerd. U bent dan nog wel verzekerd, maar voor een lager bedrag.

Waarom verschillen de afkoopwaarde en de premievrije waarde van elkaar?

Wanneer u de verzekering wilt stopzetten, kijken wij wat de waarde van uw verzekering op dat moment is. Wilt u niet langer verzekerd zijn, dan bepalen wij de afkoopwaarde volgens de actuariële methode van Monuta en houden daarbij kosten in. U ontvangt het afkoopbedrag op uw rekening. Daarna bent u niet meer verzekerd en wordt er bij overlijden niets meer uitgekeerd.

Wanneer u wel verzekerd wilt blijven, maar geen premie meer wilt betalen, bepalen wij de premievrije waarde. Bij overlijden is deze waarde beschikbaar voor de kosten van de uitvaart. De premievrije waarde is lager dan het oorspronkelijke verzekerde bedrag, omdat u stopt met premie betalen.

De premievrije waarde is bijna altijd hoger dan de afkoopwaarde
Dit komt omdat de waarde van uw verzekering bij ons gereserveerd blijft. Voor het vaststellen van de premievrije waarde gaan we uit van de waarde van uw verzekering op het moment van premievrij maken en de nog te verwachten looptijd tot het overlijden. Gedurende die tijd zijn wij in staat om het bedrag te laten groeien naar de door ons afgegeven premievrije waarde.

Het verschil tussen beide waardes heeft dus te maken met het moment waarop het bedrag wordt uitgekeerd. Bij afkopen is dit meteen en bij premievrij maken is het bedrag in de toekomst beschikbaar voor de kosten van uw uitvaart.

Overige vragen

Mijn vraag staat hier niet tussen, waar kan ik mijn vraag stellen?

Wilt u direct antwoord op uw vraag, dan kunt u ons op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 – 022 22 92. Wilt u liever uw vraag per e-mail stellen, stuur dan een e-mail naar monuta@monuta.nl.